Pundi Kencing - Inkontinens kencing

Pundi Kencing - Inkontinens kencing

"Kacau haba dalam pelvis anda atau ia akan bocor keluar, satu sayang," Nenek Pertumbuhan memberi pengajaran. "Berkertak gigi otot lantai pelvik kamu yang utama.... Kemudian lepaskan Sekali lagi, dan lagi, dan lagi Tebus semula kuasa anda Cakap kemarahan anda dan bukannya pissing ia jauh berdiri tinggi dan kertak gigi mereka otot lantai pelvik - sekali lagi - dan sekali lagi"

"Jadilah selesa, anak manis," Nenek Pertumbuhan melegakan. "Biar pelvis anda selalu hidup berdamai Berkata 'tidak' dengan kuat supaya pundi kencing anda tidak perlu menjerit ia Buat keselamatan anda sendiri... Melindungi diri saya di sini untuk membantu anda saya akan memegang tangan anda.."

LANGKAH 0. DO NOTHING

"Untuk menentukan jenis masalah lemah kawalan kencing pesakit mempunyai, doktor perlu melakukan ujian yang panjang dan menyeluruh."

Mengelakkan ujian mahal diperlukan untuk diagnosis masalah lemah kawalan kencing. Anda tahu jika anda bocor, dan bila. Jika tidak, terus diari. Jawab soalan-soalan di bawah, dan, untuk keselamatan demi peraturan daripada jangkitan atau pendarahan dengan, ujian air kencing yang tidak invasif mudah. Kemudian cuba remedi Bijaksana Wanita berkumpul di sini. Pakar bersetuju bahawa sekurang-kurangnya 80% daripada mereka yang mempunyai masalah lemah kawalan kencing boleh mendapatkan semula berhampiran kawalan kencing biasa dengan perubahan gaya hidup seperti ini.

LANGKAH 1. MAKLUMAT mengumpul

"Tidak ada struktur yang berbeza di sekitar uretra wanita. Umur melemahkan semua tisu pelvik. Jadi, seperti yang anda mendapat lebih tua, yang 'gasket' tidak berfungsi dengan baik. Ia adalah satu kesilapan reka bentuk." [Terdengar pada sidang perubatan]

Inkontinens kesan kepada 10-35% wanita di peringkat global, termasuk sekurang-kurangnya 30 juta wanita Amerika. Amerika membelanjakan lebih $ 17000000000 setahun ke atas pad masalah lemah kawalan kencing dan rawatan.

Kencing bermakna kebocoran air kencing. Terdapat beberapa jenis masalah lemah kawalan kencing, dan menyebabkan yang berkenaan sebagai berbeza kerana kelemahan otot atau kekejangan otot.

Tekanan perasaan adalah bentuk yang paling biasa masalah lemah kawalan kencing, menjejaskan separuh daripada mereka yang bocor. Kelemahan otot lantai pelvik membolehkan bocor apabila terdapat tekanan, seperti dari batuk, bersin, ketawa, bersenam, atau dibengkokkan. Herba dan senaman otot lantai pelvik menguatkan otot yang lemah, sama ada dari keturunan, melahirkan anak, umur, atau pembedahan.

Menggesa masalah lemah kawalan kencing atau pundi kencing terlalu aktif adalah kurang difahami dengan baik. Ia mungkin disebabkan oleh otot atau saraf kekejangan, keradangan, jangkitan pundi kencing peringkat rendah kronik, pembesaran prostat, ketumbuhan fibroid, kencing manis yang tidak terkawal, strok, maupun masalah peredaran atau neurologi. Keinginan mengganggu begitu hebat, ia adalah mustahil untuk mengelakkan kemalangan. Herba dan latihan boleh berehat ketegangan dalam saraf dan otot-otot pundi kencing, menghapuskan jangkitan dan kaunter bengkak prostat.

Inkontinen limpahan adalah kes terburuk untuk lelaki dengan prostat sangat diperbesarkan atau sesiapa yang mempunyai penyakit kencing manis yang tidak terkawal. Kebocoran adalah tetap, walaupun selepas mengganggu. Selain latihan dan herba anti-radang, ubat-ubatan mungkin diperlukan.

Masalah lemah kawalan kencing berfungsi dialami oleh mereka yang mempunyai masalah seperti Alzheimer, demensia, multiple sclerosis, atau lumpuh, yang secara fizikal tidak dapat sampai ke tandas dalam masa atau yang gagal untuk mendapatkan atau mengiktiraf isyarat mengganggu. Ia juga mungkin disebabkan oleh pembedahan pelvik atau apa-apa kecederaan kepada saraf pelvis atau otot. Senaman pelvik lantai dan herba saraf-berkhasiat (oatstraw, bunga ghairah, berketayap) ubat pelengkap yang kadang-kadang boleh membantu.

Inkontinens Transient biasanya dicetuskan oleh dadah atau jangkitan dan lega apabila perengsa dikeluarkan.

Apakah masalah lemah kawalan kencing yang berkaitan dengan umur? Pada lelaki, mungkin. Pada wanita, mungkin tidak. Sesetengah masalah lemah kawalan kencing adalah pengalaman sebanyak 57% daripada wanita menopaus dan 47% daripada mereka yang di bawah 50.
Adakah melahirkan anak menyebabkan masalah kawalan kencing? No. kajian yang membandingkan lebih seribu pasang beradik putus haid - salah seorang daripada mereka telah melahirkan vagina dan salah seorang daripada mereka tidak pernah melahirkan anak - ditemui konkordans kukuh dalam pasangan kakak: peringkat dan jenis prolaps mereka adalah sama, dan terdapat sedikit perbezaan dalam kejadian, jenis, atau keterukan masalah lemah kawalan kencing.
Tidak lebih berat menyebabkan masalah kawalan kencing? Berat tidak membuat sebarang perbezaan yang signifikan dalam kemungkinan masalah lemah kawalan kencing. , Tetapi jika anda adalah inkontinens, lebih banyak anda berat, lebih teruk ia akan menjadi. Sebagai diabetes risiko meningkat sebanyak 70%. ,
Adakah warisan anda menyumbang kepada masalah lemah kawalan kencing? Mungkin. Terdapat konsensus yang semakin meningkat bahawa gen kita mempengaruhi kita untuk masalah lemah kawalan kencing dan prolapses, dengan wanita Caucasian yang lebih cenderung berbanding wanita Afrika Amerika atau Asia untuk mempunyai kedua-duanya.
Inisiatif Kesihatan Wanita mendapati lebih 66% daripada 161.861 wanita yang berusia 50-79 bocor pada tahun tertentu. Faktor-faktor risiko paling kuat adalah umur kurang daripada 20 pada kelahiran pertama, penyusuan tanpa mengira tempoh, dan histerektomi sebelum umur 40.
"Lebih banyak wang dibelanjakan untuk pad haid untuk masalah lemah kawalan kencing daripada untuk haid."

LANGKAH 2. ENGAGE TENAGA YANG

Rendah intensiti latihan tingkah laku kerja-kerja serta pembedahan - tanpa kesan sampingan atau komplikasi - melegakan kedua-dua tekanan dan menggesa inkontinen. Enam sesi 20 minit setiap minggu membantu semua orang mengurangkan kemalangan sekurang-kurangnya 50%; satu pertiga menjadi benar-benar kering selepas menyimpan diari lompang dan kebocoran, pembelajaran latihan Kegel, dan melatih diri mereka untuk menunggu lebih lama dan lebih lama antara mengganggu.
Jika masalah lemah kawalan kencing anda meninggalkan anda berasa malu dan malu dan enggan untuk menjadi sosial, ingat, anda tidak keseorangan. Dan terdapat rawatan. Satu dos 10-20 titis menenangkan motherwort berwarna boleh membuat ia lebih mudah untuk mengambil tindakan.
Ditetap masa membuang air kecil - mengganggu kerap mengikut jadual - membantu warga tua, lemah, atau orang pelupa mendapatkan ke tandas sebelum ia terlambat.
Rangsangan magnet fungsi otot lantai pelvik, dihantar melalui kerusi khas, digunakan di Belanda sebagai, rawatan yang selamat berkesan terhadap tekanan dan menggesa inkontinen. Selepas dua rawatan 20 minit seminggu selama lapan minggu, 58% daripada wanita mempunyai kebocoran kurang, dan tiga adalah benar-benar kering.
Ubat-ubatan homeopati untuk masalah pundi kencing meliputi empat belas muka surat dalam Repertory klinikal homeopati saya. Saya telah menyenaraikan beberapa di sini:
Achillea kilang. : Apabila terdapat masalah lemah kawalan kencing yang kronik
Juniper. com. : Untuk mengurangkan berat pundi kencing, terutama dalam usia
Rhus aromatica atau Agrimony: untuk melegakan menggelecek berterusan
Nux Vomica: jika ada kesakitan dalam pundi kencing
Thuja atau Claviceps pur .: mengukuhkan pundi kencing
Uranium Nitricum: jika ada kesakitan yang amat sangat pada mengganggu

"Otot detrusor adalah setanding dengan hujung bulat daripada baster itu, reflexively kontrak apabila saraf api dalam otot. Dalam usaha untuk sistem kencing untuk berfungsi dalam cara yang terkawal, otot mesti kuat, saraf mesti berada dalam keadaan yang baik, dan pundi kencing itu sendiri mesti berada dalam keadaan fizikal yang baik. "

LANGKAH 3. menyuburkan dan tonify

Menyuburkan pundi kencing dengan aprikot, beri biru, beras perang, kacang, saderi, jagung, cranberry, lentil, miso, pasli, dan prun.
Rumpai Laut menyuburkan dan memulihkan otot, saraf, dan mukosa sistem kencing keseluruhan: buah pinggang, ureter, pundi kencing, dan uretra. Kelps seperti wakame, kombu, Alaria dan nereocystis (lembu cambuk), dimakan dalam kuantiti, adalah yang paling berkesan. Percikan rumpai laut pada makanan dan mengambil pil rumpai laut adalah jauh kurang berkesan.
Menyuburkan dan menguatkan otot-otot pundi kencing dengan 4/2 cawan komprei atau infusi daun Jelatang harian; tambahkan secubit silika yang kaya dengan ekor kuda untuk kesan lebih. Melegakan pundi kencing mukosa dengan dropperful yang (1-3 kali sehari) berwarna daripada burdock akar / benih, parang herba, atau akar Marshmallow; menggunakan teh sutera jagung, biji pisang, atau mullein. Nada akar dandelion teh / daun atau berwarna dan mengetatkan sphincters pundi kencing, manakala penggunaan tetap kecil (5-19 drop) dos yang berwarna bunga keghairahan, oatstraw, atau ketayap menguatkan saraf pundi kencing.
Kajian semula ujian rawak membandingkan senaman otot lantai pelvik / Kegels tanpa rawatan atau rawatan sham, mendapati bahawa wanita yang melakukan Kegels (sekurang-kurangnya 40 sehari selama tiga bulan atau lebih) semuanya, tidak seperti mereka yang menerima rawatan lain, mampu untuk mengawal atau menyembuhkan tekanan, keinginan dan inkontinen bercampur-campur. Dan wanita yang telah dilatih mendapat hasil yang terbaik dari semua. Dinasihatkan Dr. Kegel lima clenches pada kebangkitan, suka tidur, lima lagi apabila ke atas, kemudian lima setiap setengah jam sepanjang hari.
Mengelakkan iritasi pundi kencing. Bahan tambahan makanan, bahan pengawet, pemanis buatan, kopi, alkohol, lada, kari, teh hitam, tomato, limau, jus parsli, dan soda pop adalah penyebab biasa, tetapi anda mungkin perlu pencetus individu.
Jika masalah lemah kawalan kencing membuatkan anda enggan menjadi ghairah seksual kerana takut anda akan basah katil, melabur dalam pad kalis air, sila!
Kuning akar dok perlahan-lahan membantu pergerakan usus, membantu untuk mengelakkan tekanan pada lantai pelvik sembelit. Teh akar terlalu pahit bagi sebahagian besar, yang lebih suka dropperful berwarna itu.
Yoga, Pilates, angkat berat, dan tai chi kekuatan membina teras dan nada otot kecil di pelvis yang membantu anda kekal dalam kawalan.
LANGKAH 4. MERANGSANG / tenang

Tinctures herba kuat - seperti damiana daun (Turnera ulmifolia), Kava Kava, uva daun ursi, haw hitam atau kulit kejang - dalam dos yang terdiri 1-8 droppersful sehari, telah digunakan lebih atau kurang berjaya untuk menangani masalah lemah kawalan kencing.

LANGKAH 5. PENGGUNAAN DADAH

Pelbagai ubat-ubatan - diuretik, sedatif, antidepresan, antihistamin, penghalang saluran kalsium, dan alpha-blockers - boleh menyebabkan atau memburukkan lagi masalah lemah kawalan kencing.

Jika doktor anda mengatakan penggantian hormon (ERT atau HRT) boleh mencegah atau mengurangkan masalah lemah kawalan kencing, s / dia salah. HRT meningkatkan risiko bahawa wanita yang sihat akan menjadi inkontinens, dan membuat gejala lebih teruk di kalangan wanita yang sudah berada.

Inisiatif Kesihatan Wanita secara rawak lebih daripada 27,000 wanita menopaus untuk mengambil sama ada hormon atau plasebo. Insiden, kekerapan, keterukan dan semua jenis masalah lemah kawalan kencing (ditakrifkan sebagai mempunyai "pernah bocor walaupun jumlah yang sangat kecil air kencing secara sukarela") meningkat dengan ketara pada wanita yang mengambil ERT atau HRT. , Keputusan yang sama dalam semua kaum dan etnik, dan tidak ada kaitan dengan masalah lemah kawalan kencing terlebih dahulu; lagi menggunakan peningkatan risiko.

Dalam HERS (Hormon dan Estrogen Kajian penggantian), separuh daripada wanita yang mengambil HRT inkontinens maju, berbanding dengan satu pertiga daripada mereka yang mengambil plasebo. Selepas hanya satu tahun, risiko episod mingguan inkontinens adalah tiga kali lebih tinggi di kalangan pengguna-pengguna hormon; selepas empat tahun ia adalah lima kali lebih tinggi.

Ubat-ubatan mempunyai kesan sampingan. Menyelidik dengan teliti sebelum digunakan. Selepas 3-4 bulan, pergi tanpa untuk melihat jika anda telah memilih dadah.

LANGKAH 6. CUTI DAN ENTER

"Selain menjadi berisiko, pembedahan boleh menyebabkan ketidakselesaan yang ketara - dan ia tidak semestinya berkesan [dalam merawat masalah lemah kawalan kencing]."

Kejutan elektrik ringan, dihantar di klinik atau di rumah dengan peranti preskripsi, boleh melegakan kedua-dua keinginan dan tekanan perasaan. Semasa yang menimbulkan pengecutan otot luar kawal, yang, dalam tempoh bulan rawatan harian, mempunyai kesan yang sama seperti Kegels: pengukuhan otot dan saraf pundi kencing ini.
Diluluskan oleh FDA Segera PC Neuromodulation kelihatan seperti akupunktur. Jarum dimasukkan berhampiran buku lali merangsang saraf pundi kencing kawalan yang naik kaki untuk pelvis. Dua belas sesi 30 minit dikurangkan kebocoran oleh sekurang-kurangnya separuh bagi kebanyakan peserta.
Penafian: Kandungan ini tidak bertujuan untuk menggantikan rawatan perubatan konvensional. Apa-apa cadangan yang dibuat dan semua herba yang disenaraikan tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit, keadaan atau gejala. Arahan peribadi dan penggunaan perlu disediakan oleh pakar herba klinikal atau lain-lain pengamal penjagaan kesihatan yang berkelayakan dengan formula khusus untuk anda. Semua bahan dalam artikel ini disediakan untuk tujuan maklumat umum sahaja dan tidak boleh dianggap nasihat perubatan atau perundingan. Hubungi pengamal penjagaan kesihatan bereputasi jika anda memerlukan rawatan perubatan. Berhati memperkasakan diri dengan mencari pendapat kedua.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar