Asma, Alergi dan Penyembuhan Herba

Asma, Alergi dan Penyembuhan Herba

Alahan

Baru balik dari Mexico. Mempunyai percutian yang bagus tetapi tidak dapat berhenti untuk berfikir tentang apa yang saya lihat semasa lawatan saya. Dalam setiap lapangan terbang, anda boleh dengar bersin. Orang ramai mengadu mata merah dan hidung berair, gatal-gatal dan lain-lain lagi. Saya tahu, kejatuhan akan datang dan lapangan terbang tidak persekitaran yang terbaik. Ia sepatutnya menjadi seperti ini ... Tidak, ia tidak perlu menjadi seperti ini. Tiada seorang pun daripada kita mempunyai menderita.

Jika anda tidak mempunyai sebarang alahan, anda masih mempunyai sekurang-kurangnya satu rakan yang bergelut dengan masalah ini. Beberapa tahun yang lalu, saya telah mempunyai beberapa masalah alahan. Saya mula melihat ke dalam ubat dan sebahagian daripada mereka bekerja dengan sangat baik.

Bagi saya, salah satu yang terbaik adalah Sitopaladi Churna - campuran herba Ayurveda tradisional. Gabungan ini berfungsi untuk ketiga-tiga doshas: Vata, Pitta dan Kapha. Ia adalah disyorkan untuk: selesema, selesema, demam, kesesakan dan keadaan pernafasan. Ia bekerja dengan pantas dan bertindak seperti anti-alahan. Anda juga boleh menggunakannya untuk menguatkan badan dan untuk batuk syarat (kering atau tidak).

Apakah kandungannya? Ia merupakan gabungan antara: Bambusa arundinacea (sejenis buluh a), Cinnamonum Zeylanicum (kayu manis), Elettaria cardamomum (pelaga), Piper Longum (pippali) dan gula-gula gula.

Bambusa arundinacea mempunyai ciri-ciri anti-radang. Cinnamon mempunyai antibakteria dan antiseptik. Ia membantu dengan kesukaran bernafas. Pelaga mengurangkan lendir dan membantu dalam kes-kes asma. Piper longum berfungsi untuk mengukuhkan sistem imun dan mempunyai analgesik dan ekspektoran.

Dalam Ayurveda adalah salah satu yang terbaik menyokong dalam alergi dan virus jangkitan pernafasan.

Anda boleh menemuinya di kedai-kedai India atau dalam talian. Saya tidak akan mengesyorkan anda untuk membuat campuran diri anda kerana anda tidak mungkin menambah kuantiti yang betul. Anda mungkin membuat ia terlalu pedas atau terlalu manis.

Ia boleh diambil dua kali sehari - 2 sudu teh, sebelum makan, biasanya dengan air suam atau madu.

Asma

Asma adalah gabungan daripada pelbagai faktor, termasuk tindak balas imunologi dan berlebihan saraf parasimpatetik ke paru-paru, mengecutkan tiub bronkial.

Saraf parasimpatetik berasal dari hipotalamus, yang terletak di bawah kawalan pusat-pusat emosi yang lebih tinggi. Emosi memainkan peranan penting dalam serangan asma.

Emosi yang bertindak seperti pencetus. Ia mengaktifkan hipotalamus yang menghantar rangsangan ke bawah saraf parasimpatetik dan di sini anda pergi, anda sudah mempunyai serangan asma. Anda mempunyai emosi, anda menolak butang pada hipotalamus. Jangan menolak terlalu keras!

Penawar paling mudah adalah untuk mengawal emosi anda dan anda tidak akan mempunyai satu lagi serangan asma. Tidak begitu mudah untuk dilakukan untuk sebahagian daripada kita, bukan?

Kemudian, mari kita lihat apa lagi yang anda boleh lakukan serangan ini.

Salah satu perkara pertama yang saya akan mengesyorkan akan: Chyavanprash.

Ini adalah satu gabungan Ayurveda diperbuat daripada: gula tebu, Amalaki, madu, minyak sapi, bilva, haritaki, gokshura, pippali, Ashwagandha, shatavari, guduchi, Musta, punarnava, buah pelaga, kayu manis, buluh, brhati, bhumyamalaki, sati, patra, vasaka , nagakesara.

Ia adalah satu Rejuvenative yang sangat baik untuk kedua-dua minda dan badan, menguatkan imuniti, merangsang metabolisme, kerja-kerja terhadap kesan gaya hidup yang penuh tekanan tetapi yang paling penting mempunyai pertalian khas untuk paru-paru. Ia digunakan untuk keadaan seperti: selesema, selesema, asma, alahan, kesesakan dada dan batuk.

Chyavanprash mengimbangkan ketiga-tiga doshas: Vata, Pita, Kapha. Anda boleh mengambil 1 sudu teh sekali atau dua kali sehari atau seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Anda boleh membelinya di kedai-kedai semula jadi atau India atau dalam talian. Saya akan mengesyorkan untuk membaca label untuk memastikan ia tidak mempunyai apa-apa perkara lain (seperti bahan pengawet) ditambah kepada gabungan itu kerana beberapa jenama berbuat demikian.

Ia kelihatan dan rasa seperti kesesakan buah jadi jangan bimbang ia tidak akan menjadi sesuatu yang tidak baik untuk rasa.

Satu lagi perkara yang mudah yang anda boleh cuba adalah untuk campuran jus halia segar dengan air dan gula tebu. Anda rebus sehingga anda mendapatkan sirap dan tambah kunyit, buah pelaga, buah pala dan bunga cengkih. Campuran ini adalah baik untuk demam, selsema, batuk, asma tetapi juga untuk senak, kembung perut, kekejangan dan sakit perut.

Herba lain penyembuhan dan rempah yang anda boleh gunakan untuk keadaan pernafasan adalah:

Nightshade India: asma, batuk kering dan tdk teratur dan sakit dada. Kunyit untuk: asma kronik. Jangan gunakan jika mengandung, mempunyai lebihan Pitta atau hepatitis. Lada hitam untuk: asma dan sinus kesesakan. Ia bertindak sebagai perangsang, ekspektoran dan yg mengeluarkan udara. Menggunakannya dalam merebus susu. Malabar Nut bagi: asma, bronkitis, asma, batuk, suara, TB dan selesema.

Sebagai garis panduan am, anda boleh menggunakan dua jenis herba: herba dengan kesan pengeringan - halia, Calamus, buah pelaga, kayu manis, bunga cengkih, halia kering, pippali, bijaksana dan herba dengan kesan pelembab - likuoris, akar komprei, kayu putih, thyme dan ceri liar.

Jangan lupa tentang jus lemon segar yang menyediakan anda dengan dos yang tinggi vitamin C dan juga bawang putih atau bawang jus (saya tahu, bukan jus yang terbaik di dunia ini tetapi anda boleh mencubanya dan anda akan berasa lebih baik).

Seperti biasa, sila semak dengan doktor anda sebelum mencuba mana-mana perkara di atas.

Jika anda mempunyai gejala atau penyakit dan anda ingin membaca artikel tentang itu, hanya beritahu saya dan saya akan melakukan yang terbaik. Saya akan terus dengan ini siri artikel dengan nasihat pada penyembuhan herba untuk keadaan yang berbeza.

Nikmati jatuh dan Happy Halloween!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar