Patah tulang Rawatan Pilihan

Patah tulang Rawatan Pilihan

Sebagai pendahuluan sains perubatan begitu juga keupayaan kita untuk merawat keretakan tulang. Untuk tulang patah atau pecah untuk sembuh betul tulang mesti diselaraskan semula. Dalam tahun-tahun sebelumnya splinting atau pemutus digunakan untuk menjadi satu-satunya pilihan rawatan yang berdaya maju dan telah digunakan walaupun ia bukan kaedah terbaik untuk rawatan kerana ia adalah satu-satunya kaedah rawatan!

Hari ini tidak lagi kes itu, seramai patah memerlukan campur tangan pembedahan. Walaupun ini adalah salah satu pilihan rawatan patah tulang yang paling biasa dan berkesan, pemutus tulang & splinting tidak boleh dianggap semata-mata untuk patah kompleks atau kompaun.

Pin tanggal boleh pembedahan diletakkan untuk menyelaraskan tulang yang patah dan membolehkan penyembuhan yang cepat. Setelah penyembuhan yang mencukupi telah berlaku, pin boleh dikeluarkan semasa yang dijadualkan secara tetap lawatan hospital pesakit luar. Pin tulang biasanya tidak terlalu menyakitkan dan boleh dikeluarkan tanpa sebarang ubat sakit atau anestesia. Sebaliknya, patah yang begitu teruk akan memerlukan perkakasan tetap, biasanya plat logam, yang akan melalui pembedahan diletakkan untuk membolehkan tulang untuk sembuh dengan sempurna. Apabila ini berlaku, pesakit mungkin akan mengalami banyak kesakitan dan kekakuan manakala penyembuhan. Oleh itu, rawatan ini hanya dianggap sebagai pilihan terakhir.

Perubahan diet juga boleh membantu pesakit dalam penyembuhan dengan cepat. Adalah penting untuk mengambil sejumlah besar protein, kalsium dan vitamin D manakala penyembuhan. Jika tidak biasa anda dengan nutrien ini dan tidak pasti bagaimana untuk menyesuaikan mereka ke dalam diet yang sihat anda mungkin ingin merujuk kepada pakar diet atau pakar pemakanan.

Pemulihan dan fisioterapi adalah susulan rawatan biasa yang anda perlu mengambil kira selepas patah telah sembuh. Ramai orang kehilangan banyak kekuatan dan mobiliti apabila mengalami patah tulang, yang boleh membawa kepada kemurungan dan berat badan kerap. Terapi fizikal boleh membantu anda dalam mendapatkan semula kekuatan dan mobiliti yang telah hilang semasa proses penyembuhan. Walau bagaimanapun, mendapatkan semula kebolehan hilang mengambil masa dan tidak berlaku dalam sekelip mata. Ia adalah khas untuk menghabiskan pada tempoh yang sama masa dalam terapi fizikal selepas selesai penyembuhan dari patah tulang seperti yang sebenarnya dibelanjakan dalam cast atau lain-lain pergerakan mengehadkan peranti.

Sesetengah pesakit patah tulang mungkin un-suspectingly mengalami penyakit tulang osteoporosis, tulang kes ini pilihan rawatan adalah sangat terhad dan mesti dijaga dengan melampau. Rawatan osteoporosis pakar [http://www.formybones.com.au/page.php?pid=225] biasanya diperlukan untuk membantu memudahkan pertumbuhan semula tulang selepas berehat atau patah.

Apabila campur tangan perubatan, kemungkinan pemakanan, dan terapi fizikal digunakan bersama-sama dengan satu sama lain, banyak pilihan rawatan patah tulang hadir diri mereka dan boleh membantu pesakit pulih sepenuhnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar